برنامه نویسی اسکرچ با رزبری پای
استفاده از رزبری پای فقط محدود به استفاده از برنامه هایی که دیگران نوشته اند نمیشود. میتوانید نرم افزار نوشته شده توسط خودتان را تقریبا به همان صورتی که تصور میکنید داشته باشید. برای این کار می توانید برنامه نویسی اسکرچ با رزبری پای را تجربه کنید.
فرقی نمیکند که قبلا تجربه ی نوشتن برنامه ها و کدها را داشته باشید یا نه، رزبری پای محیط مناسبی را برای آزمایش مهارتهای کد نویسی ایجاد کرده است.
کلید دسترسی به کد نویسی در رزبری پای، زبان برنامه نویسی اسکرچ است. زبان برنامه نویسی بصری، که توسط دانشگاه MIT نوشته شده است. اکثر زبانهای برنامه نویسی شما را ملزم میکنند که برای انجام کاری توسط کامپیوتر، از کدها و دستورهای نوشتاری استفاده کنید. دقیقا همانند وقتی که میخواهید دستور پخت کیک را بنویسید. اما با استفاده از زبان اسکرچ کافیست بلوکهای رنگی آماده را کنار هم بچینید که هر کدام شامل کدهای از قبل نوشته شده و آماده هستند. و کافیست همانند چیدن پازل آنها را کنار هم قرار دهید.
اسکرچ یکی از زبانهای برنامه نویسی اولیه بسیار عالی برای برنامه نویسهای پیر و جوان است. ولی به خاطر ظاهر کارتونی و فریبنده اش آن را دست کم نگیرید. برنامه ی بسیار قدرتمند و کارایی برای ایجاد همه چیز است. از بازیها و انیمیشنهای ساده تا پروژههای بسیار پیچیده ی رباتیک. همه توسط این برنامه قابل انجام است.
رابط کاربری اسکرچ Scratch 3 در رزبری پای
صفحهی مربوط به رابط کاربری اسکرچ
A: صحنه[Stage Area]، همانند بازیگران صحنه نمایش، کاراکترهای مخصوص خودتان در این قسمت با کنترل شما حرکت خواهند کرد.
B: کاراکتر[Sprite]، کاراکترها یا اشیای تحت کنترل برنامه ی شما که در صحنه قرار دارند.
C: کنترل صحنه[Stage Controls]، با استفاده از کنترلها میتوانید صحنه را طبق سلیقه ی خود طراحی کنید. (مثل تغییر عکس پس زمینه).
D: لیست کاراکترها[Sprites List]، تمام کاراکترهایی که خودتان ایجاد کرده و یا از جایی بارگزاری کردهاید در این قسمت قابل مشاهده هستند.
E: جعبه بلوکهای رنگی یا پالت بلوکها [Blocks Palette]، تمام بلوکهای موجود برای برنامه شما در این قسمت ظاهر میشود که دارای دسته بندیهای کدگذاری شده با رنگ است.
F: بلوکها[Blocks]، تکه کدهای آماده ی از قبل نوشته شده. بلوکهایی که امکان نوشتن برنامه را به صورت قدم به قدم فراهم میکنند.
G: قسمت کد[Code Area]، اینجا جایی است که برنامه ی شما با کشیدن و رها کردن بلوکها در آن ساخته شده و کاراکترها شکل میگیرند.
گردآوری و ترجمه: سبحان جوان